Wednesday 8 August 2012

Biskut suji salju yang rangup lagi yum..yum...yummm

Assalamualaikum semua...
haaa....hari ni nak kongsi biskut raya pulak....baru je buat masa cuti Nuzul Quran baru2 ni...
Sedapnya tak tau nak katala...resepi ni saya ceduk dari blog kak ummie ( dari mat gebu )...
Korang tryla...tak susah mana pun...tapi apa yang seronok kat sini bila kita buat kuih sendiri ialah kalau kuih tu tak sedap pun kita makan...kalo sedap...lagila....tak dan nak raya dah habis dah...saya buat kuih ni pun berperang dengan anak2. Yang si Aisyah ni dia aktif banyak....so...kerja dia memang suka buat apa yang kita buat...kita buat kuih dia pun nak buat jugak lah....apa2 pun cabaran ketika membuat biskut raya tahun nie..alhamdulillah semua menjadi dan sedap2 belaka....semua resepi baru tu saya ceduk dari dapur kak ummi...thanx ye kak...


Ni dia gambar biskut suji...sorryla...gambar tak berapa jelas...biskut dah susun dalam balang...tak sempat nak deco deco dah dengan anak kecil sorang nie...yang pasti kerja nak beres cepat....
Ni dia resepinya...

BISKUT SUJI SALJU
Sumber: Mat Gebu

BAHAN A :-)
  • 150 g minyak sapi
  • 100 g mentega ( butter rich : wangi satu rumah guna butter nie )
  • 100 g gula kastor (mat guna gula aising) - * saya guna gula icing beli kat kedai je...
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1 kuning telur
BAHAN B :-)
  • 100 cornflakes, dikisar halus (mat guna"Nestum") -* saya guna cornflakes
  • 100 g tepung jagung
  • 50 g suji (semolina)-* saya beli kat kedai barang2 kek.
BAHAN C :-)
  • 280 g tepung gandum-*saya guna tepung ros. Dah ada yang tu, takla membazir.
  • Susu tepung secukupnya (mat guna susu "everyday") -* saya pun guna susu everyday tapi tambah sikit je gula icing.
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar bahan A hingga sebati. Masukkan semua bahan B dan gaul hingga rata. Tambah tepung gandum sedikit demi sedikit hingga mendapat doh yang boleh dicanai.
  2. Canai doh tadi 1/2 cm dan terap guna acuan kegemaran. Buat hingga siap dan bakar dalam oven pada suhu 170C selama 15 - 20 minit.
  3. Biarkan suam dan salut biskut tadi dengan susu tepung. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara...

Saya terap guna acuan yang agak besar jadi dapatnya pun cukup2 satu balang sederhana. Kalau guna acuan bulat sureee comel gitu....jimat duit untuk satu balang....Kos membuatnya tak le mahal sangat. Semua main kutip sikit2 dari apa yang kita beli kat kedai...ingat cuti minggu nie nak tambah stok lagiiii.....

Jom kita memasak...ia membantu kita mereleasekan tension.... 

Jumpa lagiii nanti......

No comments:

Post a Comment